„Brilliant”, „unbelievable”, „wow, wow, wow”, „damn good”, „magnificent” – takie określenia pojawiają się w pierwszych testach dziennikarskich, zaprezentowanego na tegorocznym salonie w Genewie, najnowszego modelu 911 GT3.  Jak pamiętamy podczas prezentacji auto zostało przyjęte bardzo entuzjastycznie, gdyż już suche dane zwiastowały mocny krok naprzód względem pierwszej ewolucji 991 GT3. Najważniejsze fakty na temat 991.2 GT3 to przede wszystkich nowy czterolitrowy, wolnossący silnik o mocy 500 KM oraz możliwość zamówienia wersji z manualną, 6-biegową skrzynią biegów (7-biegowe PDK pozostało w ofercie). Przypomnijmy, iż wcześniejsza generacja GT3 miała silnik o pojemności 3,8 litra i mocy 475 KM, który sprzężony był tylko ze skrzynią PDK, co stanowiło największy zarzut fanów względem marki. Na szczęście przy projektowaniu modelu 2017 producent wsłuchał się w głosy swoich miłośników (oraz zapewne działu marketingu), dzięki czemu skrzynia manualna powróciła do oferty.

Paradoksalnie w ręce dziennikarzy trafiły egzemplarze ze skrzynią PDK, a to dlatego, iż  manual trafi do produkcji dopiero w październiku tego roku. Pomimo tego pierwsze oceny 991.2 GT3 są wręcz rewelacyjne. Dziennikarze rozpływają się nad nowym silnikiem, który przypomnijmy zrównał się mocą z ostatnią generacją GT3 RS (jednak pomimo podobnych parametrów nie jest to ta sama jednostka). Dwustopniowy układ dolotowy, rezygnacja z hydraulicznej regulacji zaworów i szereg innych zmian składają się na znacznie lepszą reakcję na gaz w niskim i średnim zakresie obrotów. Zwrócił na to uwagę Jethro Bovingdon z portalu Drivetribe. Z kolei redaktor Dan Prosser z magazynu Evo silnik nowego GT3 określa wprost jako ?incredible?. W podobnym tonie dziennikarze wypowiadają się o właściwościach jezdnych nowego modelu. Według Bovingdona auto zapewnia niespotykany poziom przyczepności i jest niezwykle tolerancyjne i przystępne się podczas agresywnej jazdy. Tym samym odróżnia się od GT3 RS, które potrafiło postraszyć podczas jazdy na limicie. Co ciekawe wg dziennikarzy najbliższym konkurentem GT3 jest kosztujący blisko 50 tys funtów więcej McLaren 570S w wersji Track Pack, więc możemy z dużą dozą pewności uznać, iż nowe dzieło inżynierów ze Stuttgartu (a właściwie z Flacht) będzie hitem i z miejsca zapisze się historii marki.

Nowe GT3 chyba najlepiej podsumowuje rubryka ?wady? w teście magazynu Evo, gdyż znajduje się tam tylko jedna pozycja: ?popyt będzie wyższy niż podaż?. Dobra robota Porsche !

Zapraszamy do obejrzenia wybranych testów nowego 911 GT3: Magazyn Evo,  AUTOCAR 

Autor: ML | Zdjęcia: Porsche