Porsche wprowadza trzecią generację Cayenne.  Mocne silniki turbo, nowa 8-stopniowa przekładnia Tiptronic S, nowe systemy podwozia, innowacyjna koncepcja obsługi i wyświetlania informacji oraz pełna łączność windują zarówno doznania sportowe, jak i poczucie komfortu na kolejny poziom.

W chwili premiery do wyboru będą dwa nowo opracowane 6-cylindrowe silniki: 3-litrowa jednostka turbo w modelu Cayenne osiąga moc 340 KM, o 40 KM wyższą niż w poprzedniku, a 2,9-litrowy motor V6 biturbo pod maską Cayenne S generuje moc 440 KM ? co stanowi wzrost o 20 KM. Nowe Cayenne S rozwija prędkość maksymalną 265 km/h, a z opcjonalnym pakietem Sport Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 5 s.

Wizualnie udoskonalona, trzecia generacja SUV-a po raz pierwszy otrzymała mieszane ogumienie i tylną oś skrętną. Jeszcze lepsze właściwości jezdne na asfalcie zapewniają też montowany standardowo aktywny napęd na obie osie, układ Porsche 4D Chassis Control, trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne i elektroniczny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Mimo znacznie bogatszego wyposażenia standardowego Cayenne waży nawet o 65 kg mniej od poprzednika, a przy tym zachowuje swoje znakomite walory terenowe.

Design Cayenne został udoskonalony w stylu zgodnym z DNA Porsche. Powiększone wloty powietrza w przednim zderzaku zdecydowanie wskazują na lepsze osiągi. Nowe, horyzontalne krawędzie lamp sprawiają, że SUV już na postoju wydaje się szerszy i bardziej atletyczny. Z nadwoziem wydłużonym o 63 mm (do 4918 mm), niezmienionym rozstawem osi (2895 mm), szerokością równą 1983 mm (bez lusterek) i obniżoną o 9 mm linią dachu Cayenne sprawia jeszcze bardziej eleganckie, smukłe wrażenie niż poprzednik. Pojemność bagażnika wzrosła z 670 do 770 litrów. Koła mają o 1 cal większą średnicę, co w połączeniu z montowanymi po raz pierwszy szerszymi oponami tylnej osi podkreśla lepszą dynamikę jazdy. Przeprojektowane tylne lampy z przestrzennym wypełnieniem i smukłym pasem diod LED łączy charakterystyczne, trójwymiarowe logo Porsche.

Porsche Cayenne

Porsche Cayenne

Reflektory nowego Cayenne oferowane są w trzech wariantach koncepcji oświetlenia. Wszystkie egzemplarze standardowo otrzymują światła w technologii LED. Na życzenie dostępne są lampy z Porsche Dynamic Light System (PDLS) z licznymi trybami działania, takimi jak doświetlanie zakrętów lub tryb autostradowy. Topowy wariant dysponuje matrycowymi reflektorami LED z systemem PDLS Plus. 84 osobno aktywowane diody zapewniają w pełni zmienne kształt i intensywność wiązki światła. Oznacza to, że Cayenne oferuje teraz nowe funkcje, takie jak światła drogowe, które nie oślepiają podróżujących pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka, oraz adaptacyjną funkcję zapobiegania przed samooślepianiem światłem odbijanym przez tablice drogowe.

Jeszcze szerszy zakres możliwości Cayenne, zarówno w zakresie dynamiki, jak i komfortu, jest w istotnym stopniu zasługą nowej, 8-stopniowej przekładni Tiptronic S. Szybsza zmiana biegów oraz krótsze przełożenia niskich biegów zwiększają osiągi na asfalcie i poza nim. Z drugiej strony długie przełożenie 8. biegu zapewnia zoptymalizowane zużycie paliwa.

Nowe rozwiązania: tylna oś skrętna, pneumatyczne zawieszenie, stabilizacja przechyłów to nowe rozwiązania. Ich działanie analizuje i synchronizuje zintegrowany układ Porsche 4D Chassis Control, który działa w czasie rzeczywistym i w dalszym stopniu optymalizuje prowadzenie. Za wyjątkiem aktywnego tłumienia PASM (standardowego w Cayenne S) wszystkie pozostałe systemy podwozia to nowe rozwiązania. Po raz pierwszy Cayenne występuje z elektrycznie sterowaną tylną osią. System ten, sprawdzony zarówno w modelu 911, jak i Panamera, zwiększa zwinność na łukach oraz stabilność przy zmianie pasów podczas szybkiej jazdy. Efektem ubocznym jego zastosowania jest mniejsza średnica zawracania ? co dodatkowo podnosi praktyczność SUV-a na co dzień.

Dzięki wprowadzeniu hamulców Porsche Surface Coated Brake (PSCB) producent sportowych aut z Zuffenhausen po raz kolejny odgrywa pionierską rolę w rozwoju wysokowydajnych układów hamulcowych. Ta światowa nowość dostępna jest dla wszystkich modeli Cayenne i wykorzystuje żeliwne tarcze z warstwą węglika wolframu, która zwiększa wartości tarcia, a jednocześnie pozwala ograniczyć zużycie oraz pylenie hamulców. Zarezerwowany wyłącznie dla Porsche układ imponuje także pod względem wizualnym: w przypadku PSCB zaciski hamulcowe lakierowane są na biało, a powierzchnia tarcz po dotarciu zyskuje unikalny połysk. Hamulce PSBC dostępne są w połączeniu z kołami o średnicy 20 lub 21 cali. Topowym układem w ofercie pozostają ceramiczne hamulce PCCB.

Na potrzeby nowej generacji Porsche przeprojektowało pakiet Sport Chrono, opierając się przy tym na modelu samochodu sportowego ? czego widocznym przejawem jest przełącznik Mode na kierownicy. Poza trybami jazdy Normal, Sport i Sport Plus kierowca ma do wyboru indywidualny program pozwalający osobno konfigurować charakterystykę poszczególnych zespołów pojazdu. Po wciśnięciu umieszczonego pośrodku przycisku Sport Response aktywowane są charakterystyki silnika i przekładni skalibrowane pod kątem uzyskania maksymalnych osiągów. Pakiet Sport Chrono obejmuje też osobny tryb PSM Sport, w którym kierowca może w pełni wykorzystać dynamikę jazdy nowego Cayenne.

Sportowe samochody muszą być lekkie. Śladem modeli 911 i Panamera nadwozie nowego Cayenne wykorzystuje inteligentne połączenie lekkich stopów i stali. Karoseria została w całości wykonana z aluminium. Także podłoga kabiny, przednia sekcja nadwozia oraz niemal wszystkie elementy podwozia wykonano z lekkich stopów. Jedną z innowacji jest wprowadzenie litowo-żelazowego akumulatora rozruchowego, który w stosunku do poprzednika pozwolił obniżyć masę własną pojazdu o 10 kg. W rezultacie Cayenne bez obciążenia waży 1985 kg, o 55 kg mniej niż dotąd ? i to pomimo znacznie bogatszego wyposażenia seryjnego, obejmującego teraz moduł telefonii LTE z hotspotem WiFi, usługi Porsche Connect czy antycypacyjną ochronę pieszych.

Wnętrze Porsche Cayenne

Wnętrze Porsche Cayenne

Kolejna odsłona Cayenne rozpoczyna też nowy rozdział w relacji kierowcy z pojazdem: w sportowo-luksusową atmosferę w kabinie wpisuje się kokpit Porsche Advanced Cockpit z innowacyjną koncepcją obsługi i wyświetlania informacji. Jej sercem jest 12,3-calowy ekran dotykowy z najnowszą generacją systemu multimedialnego Porsche Communication Management (PCM), wprowadzoną w ubiegłym roku wraz z debiutem nowego Porsche Panamera. Sterowanie licznymi funkcjami cyfrowymi odbywa się tu całkowicie intuicyjnie, w tym za pomocą obsługi głosowej. Standardowy moduł Porsche Connect Plus zapewnia dostęp do usług online oraz do internetu i obejmuje nawigację online z informacjami na temat ruchu drogowego pozyskiwanymi w czasie rzeczywistym. Analogowe instrumenty na konsoli środkowej zarezerwowano dla głównych funkcji pojazdu. Pozostałe przyciski, niemal jak w smartfonach, zostały harmonijnie zintegrowane z przypominającą szkło powierzchnią dotykową, a przy ich naciśnięciu kierowca lub pasażer otrzymują akustyczną i dotykową informację zwrotną. Typowo dla Porsche, centralne miejsce na panelu wskaźników zajmuje analogowy obrotomierz. Sąsiadują z nim dwa 7-calowe ekrany full HD, prezentujące wszystkie istotne informacje na temat jazdy oraz dodatkowe dane, których zakres można wybierać za pomocą instrumentów na wielofunkcyjnej kierownicy. Jednym z najważniejszych systemów jest Asystent jazdy nocnej z kamerą termowizyjną. Lista wyposażenia obejmuje również Asystentów zmiany i utrzymania pasy ruchu z funkcją rozpoznawania znaków, Asystenta jazdy w korkach oraz ParkAssist z widokiem otoczenia samochodu.

Równocześnie nowy system PCM oferuje niedostępny wcześniej poziom indywidualizacji. Kierowca może dostosować do swoich potrzeb nie tylko ekran startowy ? do wyboru jest nawet do 6 osobnych profili użytkownika. Poza licznymi ustawieniami funkcji wnętrza każdy z nich zapamiętuje osobiste preferencje dotyczące świateł, programów jazdy i układów wspomagających. Zależnie od poziomu wyposażenia uwzględnia też ustawienia nowych systemów nagłośnienia sygnowanych przez firmy Bose? i Burmester?. Poza tym nowe Cayenne jest zawsze w sieci, o ile tylko potrzebuje tego kierowca ? zintegrowana karta SIM z obsługą LTE pozwala korzystać z rozbudowanych usług Connect Plus. Zdalnie, za pomocą smartfona, można zaprogramować np. pomocnicze ogrzewanie. Częścią nowego, standardowego pakietu jest też aplikacja Offroad Precision App, opracowana specjalnie dla Porsche Cayenne. Pozwala ona szczegółowo dokumentować przeprawy przez wymagający teren, pomagając kierowcy doskonalić własne umiejętności w oparciu o nagrania wideo.

Trzecią generację Porsche Cayenne można już zamawiać. Ceny modelu Cayenne rozpoczynają się od 359 120 PLN, a Cayenne S ? od 451 320 PLN z VAT.

Autor: PS/Porsche | Zdjęcia: Porsche