Już w najbliższy weekend rozpoczną się zmagania w ramach cyklu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (FIA World Endurance Championship). Długo wyczekiwany pierwszy wyścig sezonu odbędzie się na brytyjskim torze Silverstone. W stawce 27 samochodów oczywiście nie zabraknie fabrycznego zespołu Porsche, wystawiającego w najwyższej klasie LMP1 dwa prototypy 919 Hybrid. Głównym rywalem ekipy z Weissach będzie fabryczny zespół Toyoty z modelem TS050 Hybrid. Wyniki prologu sezonu na torze Monza wskazują, iż pomimo braku zespołu Audi w stawce, w 2017 roku czeka nas zaciekła i wyrównana rywalizacja. Kumulację emocji z pewnością będzie stanowić czerwcowy 24-godzinny wyścig w Le Mans, podczas którego zespół Toyota będzie chciał za wszelką cenę powetować ubiegłoroczną klęskę.

W ramach przygotowań do tegorocznego sezonu mistrzostw Porsche 919 Hybrid przeszło istotne modyfikacje ? względem zeszłorocznej konstrukcji wprowadzono ponad 60 % nowych lub przeprojektowanych komponentów. Odnosi się to zwłaszcza do aerodynamiki, podwozia oraz silnika spalinowego. Generalna koncepcja układu napędowego pozostaje jednak bez zmian. Sercem  919 Hybrid w dalszym ciągu jest kompaktowy 2-litrowego silnika turbo V4, rozwijający moc około 500KM sprzężony z dwoma różnymi systemami odzyskiwania energii ? z hamowania kół przedniej osi oraz ze spalin. Jednostka spalinowa napędza oś tylną, a motor elektryczny dostarcza do przednich kół moc ponad 400 KM. Energia elektryczna pochodząca z dwóch systemów odzyskiwania jest tymczasowo przechowywana w akumulatorze litowo-jonowym chłodzonym cieczą. Łączna moc systemowa określana jest na około 900 KM.
Zmiany w aerodynamice podyktowane są ewolucją przepisów w tym obszarze, skutkiem czego tegoroczne samochody LMP1 będą dysponować znacznie mniejszym dociskiem w porównaniu do sezonu 2016. Dodatkowym ograniczeniem w sezonie 2017 jest możliwość przygotowania jedynie dwóch wersji pakietu aerodynamicznego, na co szczególną uwagę zwrócił szef zespołu Porsche, Andreas Siedl:
?Jeśli chodzi o niezawodność, bez zarzutów ukończyliśmy nasz 30-godzinny test na torze Paul Ricard, a także Prolog na Monzy. Czujemy się dobrze przygotowani do pierwszego wyścigu, jednak pod względem czasów okrążeń Silverstone będzie trudnym wyzwaniem. W imię oszczędności tegoroczne przepisy dopuszczają zastosowanie tylko dwóch pakietów aerodynamicznych. Aż do końca trzeciego wyścigu tego sezonu nasze zasoby koncertujemy na opracowywaniu i testowaniu aerodynamiki na Le Mans. Oznacza to niewielką siłę docisku i wynikające z tego korzyści z małego oporu ? ale taka konfiguracja nie sprawdza się na torze Silverstone. Po 24-godzinnym maratonie Le Mans w czerwcu będziemy systematycznie zwiększać siłę docisku 919 pod kątem kolejnych rund. Dodatkowym wyzwaniem wynikającym z nowych przepisów jest ograniczona liczba opon. Standardem będą dwa tankowania, innymi słowy 90 minut jazdy, na tym samym komplecie slicków. Wymaga to bardzo rozsądnego obchodzenia się z ogumieniem?.

Jak już wcześniej informowaliśmy na łamach Porscheblog.pl nowy skład fabrycznych kierowców Porsche w klasie LMP1 zdążył się zintegrować podczas zimowych testów na torze w Walencji oraz Prologu WEC na włoskim torze Monza. Aktualny mistrz świata Neel Jani dzieli kokpit samochodu nr 1 z Nickiem Tandym oraz jeżdżącym w ubiegłym sezonie w ekipie Audi André Lottererem. Prototyp nr 2 poprowadzi dwóch Nowozelandczyków ? Earl Bamber i Brendon Hartley ? oraz Niemiec Timo Bernhard.

Po rocznej przerwie powraca również fabryczny zespół GT Porsche. Ekipa wystawi dwa całkowicie nowo opracowane egzemplarze 911 RSR. 510-konny samochód sportowy z Weissach, bazujący na siódmej generacji Porsche 911, świętował swój udany debiut w styczniowym 24-godzinnym wyścigu na torze Daytona. Jako światowy organ zarządzający motorsportem FIA dodatkowo wzmocniła w tym roku status kategorii GT serii WEC, po raz pierwszy nadając jej status mistrzostw świata.

W klasie GTE-Pro za kierownicą nowego 911 RSR w otwierającej sezon rundzie na torze Silverstone wystartuje czterech kierowców fabrycznych. Kokpit samochodu z numerem 91 podzielą: Richard Lietz, Mistrz WEC GT z 2015 r., oraz Frédéric Makowiecki. Drugi wóz, z numerem 92, poprowadzą: Michael Christensen oraz Kévin Estre. W klasie GTE-Am wystartuje ubiegłosezonowy egzemplarz 911 RSR w barwach prywatnego zespołu klientów Porsche ? Dempsey Proton Racing. Za kierownicę ?911? wsiądą Młodzi Profesjonaliści Porsche: Matteo Cairoli, Christian Ried i Marvin Dienst.

Rywalizację podczas 6h Silverstone można śledzić m.in. za pośrednictwem oficjalnej strony www.fiawec.com, aplikacji WEC App, oraz na antenie telewizji Eurosport.

Harmonogram zawodów:

Piątek, 14 kwietnia 2017 r.:
12:45-14:15  –  Trening I
17:45-19:15  –  Trening II

Sobota, 15 kwietnia 2017 r.:
10:40-11:40  – Trening III
14:00-14:50 – Kwalifikacje LMP1

Niedziela, 16 kwietnia 2017 r.:
13:00-19:00  – Wyścig