Na niedawno zorganizowanej aukcji Bonhams The Zoute Sale w Belgii pojawił się samochód, który jest uosobieniem kalifornijskiego szyku i sportowej lekkości z lat 50., a na aukcję trafił wprost z polskiej kolekcji. Zobaczcie przepięknego 356A Speedstera, który swój blask odzyskał w naszym kraju.
Przedstawiony egzemplarz z nadwoziem o numerze 82782 charakteryzuje się białym lakierem Weiss i wnętrzem w kolorze Rot (czerwona skóra), a z fabryki wyjechał wyposażony w zintegrowane przednie reflektory i zderzaki typowe dla wersji amerykańskiej. Ten konkretny egzemplarz, dostarczony do Nowego Jorku w listopadzie 1956 roku, może pochwalić się udokumentowaną historią startów w lokalnych zawodach w Kalifornii w latach 70.
Co najważniejsze dla polskich entuzjastów: samochód przeszedł kompleksową renowację blacharsko-mechaniczną w Polsce w 2019 roku. Zajął się nim renomowany specjalista, Piotr Bem, a koszt samych prac (bez części) przekroczył 166 000 zł. Samochód jest w pełni zgodny z fabryczną specyfikacją (matching numbers), a jego bogata dokumentacja, w tym oryginalny Kardex Porsche i szczegółowy zapis renowacji, czyniła go pożądanym kąskiem na rynku nieco nasyconym już 356 Speedster po renowacji. Ostatecznie został sprzedany za 287 500 euro z prowizjami, czyli prawie 1 215 000 zł, przekroczył kwotę minimalną i trafił do nowego garażu.
Model Speedster, wprowadzony w 1954 roku na życzenie amerykańskiego importera marki Maxa Hoffmana, miał być „ekonomiczną” alternatywą, zdolną konkurować z tańszymi brytyjskimi roadsterami. 356 Speedster dzięki nisko poprowadzonej linii przedniej szyby, chowanemu po złożeniu dachowi, zdejmowanym bocznym szybom, a w zasadzie ich substytutom i dwóm kubełkowym siedzeniom był najlżejszą wersją 356 i kosztował jedynie 2995 dolarów amerykańskich. Choć był niejako podstawowy wariantem, to z silnikiem 1,6-litra (w wersji 356A), przełożyło się to na satysfakcjonującą dynamikę i natychmiastowy sukces na rozwijającej się scenie wyścigów samochodów sportowych w Ameryce Północnej.
fot. Bohnam Cars


