Jeśli masz to szczęście, że dysponujesz jego numerem telefonu, to zapewne wiesz, że dzwoniąc do niego, często usłyszysz: „Oddzwonię później, teraz pracuję!”. Walter Röhrl pracuje chętnie i z własnej woli, mimo że 7 marca 2022 r. skończy 75 lat.
Rajdy, wyścigi, testy
Słynny kierowca nie tylko dwukrotnie zdobywał tytuł rajdowego mistrza świata, ale jest też jednym z niewielu, którzy kiedykolwiek wygrywali rundy mistrzostw świata zarówno w rajdach, jak i w wyścigach. Röhrl zwyciężał w każdej klasie i serii – czy to TransAm, IMSA, wyścigi górskie (Pikes Peak), czy Niemieckie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych DTM. Uchodzi za najlepszego kierowcę rajdowego XX wieku, a jednocześnie słynie ze swojej szczerości. Z bycia kimś, kto zawsze mówi to, co myśli. Od 1993 r. Walter Röhrl jest ambasadorem marki Porsche, a do niedawna był także kierowcą testowym Porsche, dbając o ostatnie „szlify” wszystkich nowych aut seryjnych na północnej pętli Nürburgringu. Walter był szczególnie zaangażowany w rozwój supersamochodów 959, Carrera GT i 918 Spyder.
Porsche zawsze na pierwszym miejscu
Praca oznacza dla Röhrla również opiekę nad własną flotą samochodów, która obejmuje szereg klasycznych wersji 911. Nawiasem mówiąc, jego pierwszym autem było 75-konne Porsche 356 B Coupé. Walter Röhrl utrzymywał relacje z Porsche nawet wtedy, gdy był fabrycznym kierowcą Forda, Opla, Fiata, Lancii czy Audi, między innymi startując w rajdach za kierownicą prywatnego 911.
Dziś Walter Röhrl nadal jest w drodze – głównie dla „swojej marki”, czyli Porsche. Na przykład niedawno uczył dziennikarzy, jak doskonalić driftowanie na lodzie za kierownicą Porsche, i udzielał się w podcastach, odpowiadając na pytania dotyczące paliw syntetycznych, ochrony zabytkowych pojazdów oraz zrównoważonego rozwoju. Szkolenia kierowców dla klientów Porsche to pozycja obowiązkowa. „Kiedy pytają mnie, co myślę o rasowym samochodzie sportowym, takim jak nowe 911 GT3, nie odpowiadam od razu. Najpierw muszę się przejechać” – powiedział 75-latek. “W sumie nadal jestem w drodze przez ponad 100 dni w roku”. Na imprezach organizowanych przez dział dziedzictwa Porsche Heritage oraz Porsche Museum Walter Röhrl zawsze jest mile widzianym rozmówcą. Z fanami sportu motorowego spotyka się przy wielu okazjach, m.in. podczas Nocy Dźwięków Porsche, różnych branżowych targów oraz wydarzeń dla kierowców.
W ubiegłym roku Porsche podziękowało mu za jego lojalność: z okazji 40. rocznicy sezonu rajdowego 1981 dział dziedzictwa Porsche Heritage i Porsche Museum zaskoczyły Waltera Röhrla świeżo odrestaurowanym 924 Carrera GTS Rallye. Właśnie takim złoto-czarnym 924 „Monnet” kierowca wspólnie ze swoim pilotem Christianem Geistdörferem odniósł cztery zwycięstwa w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostwa Niemiec 1981
Ciągle aktywny
Röhrl, prywatnie zapalony narciarz i rowerzysta, nie planuje obchodzić swoich urodzin szczególnie hucznie. „Tego dnia zamierzam jechać na narty” – zdradził i dodał, że wszelkie ceremonie związane z wręczaniem mu nagród zawsze wprawiały go w zakłopotanie. Biorąc pod uwagę jego aktywność, sporną kwestią pozostaje, czy w ciągu najbliższych kilku lat uda mu się spełnić swoje życzenie – mieć więcej czasu dla siebie. „Chciałbym trochę częściej korzystać z moich starych samochodów i odwiedzać przyjaciół” – powiedział. Jedno jest pewne: jego grafik na ten rok jest już zajęty.
Autor: Porsche/ML | Zdjęcia: Porsche