Historia lakierów specjalnych Porsche rozpoczęła się w latach 50. XX wieku wraz z pierwszym produkowanym seryjnie modelem Porsche 356. Szczególny wpływ na rozwój tej personalizacji miał rynek amerykański, gdzie klienci wykazywali wyjątkowe zainteresowanie unikalnymi kolorami nadwozia. Stany Zjednoczone były jednym z największych rynków zbytu dla Porsche, a amerykańscy klienci, często bardziej niż Europejczycy, cenili indywidualizm i oryginalność swoich pojazdów.
W tamtym okresie proces indywidualizacji był żmudny i czasochłonny. Każdy lakier wymagał ręcznego mieszania i testów, aby osiągnąć pożądany odcień i jakość. Mimo tych trudności, Porsche szybko zyskało opinię producenta otwartego na personalizację, co wkrótce miało stać się znakiem rozpoznawczym marki.
Lata 60. przyniosły dalszy rozwój personalizacji w Porsche, szczególnie w modelu 911, który zadebiutował w 1964 roku. Rosnące zapotrzebowanie na niestandardowe kolory jak biały czy srebrny sprawiło, że Porsche zaczęło wprowadzać do oferty szeroką gamę nowych odcieni. Wśród nich wyróżniały się takie barwy jak Signal Yellow, Bahama Yellow czy Irish Green. Te odcienie szybko stały się ikoniczne, idąc w parze z rosnącą popularnością marki.
W latach 70., wraz z rosnącą popularnością takich modeli jak 911, 914 czy 928, Porsche postanowiło ustrukturyzować proces indywidualizacji lakierów. To właśnie wtedy powstał zalążek programu, który dziś znamy jako Paint To Sample (PTS). Na życzenie klientów można było zamówić samochód w niemal dowolnym kolorze. Klasyczne lakiery z tamtego okresu to między innymi Signal Orange i Viper Green, które na stałe wpisały się w dziedzictwo marki. Duże znaczenie zaczęły odgrywać także kolory samochodów wyścigowych, które klienci chcieli przenosić na swoje prywatne auta.
Lata 80. i 90. przyniosły ogromną popularność programu indywidualizacji lakierów. Wraz z modelem 964 i kolejnymi wariantami 911, klienci coraz śmielej eksperymentowali z barwami. W katalogach pojawiły się wyjątkowe lakiery takie jak Amethyst Metallic, Mint Green i Rubystone Red. Te kolory nie tylko wyrażały osobowość właścicieli, ale stały się ikonami swoich czasów.
Właśnie w latach 90. program Paint To Sample został formalnie usystematyzowany. Powstała szeroka paleta standardowych i opcjonalnych lakierów specjalnych, a klienci mogli dodatkowo przesyłać własne próbki kolorów, na podstawie których tworzono indywidualne odcienie. Każdy proces rozpoczynał się od analizy pigmentów i testów laboratoryjnych, aby upewnić się, że lakier spełnia wysokie standardy marki Porsche. W tym czasie dochodziło już do takich zabiegów, że 911 Turbo było zamawiane np. w odcieniu Ferrari Yellow. Na zlotach zrobiło się naprawdę kolorowo.
Dziś Paint To Sample jest jednym z najbogatszych programów personalizacji na rynku motoryzacyjnym. Klienci mogą wybierać spośród ponad 100 standardowych lakierów specjalnych lub przesyłać własne próbki, na podstawie których Porsche tworzy unikalne kolory.
Współczesne lakiery specjalne, stały się równie rozpoznawalne jak niektóre klasyczne odcienie sprzed dekad. Porsche nieustannie rozwija program Paint To Sample, wprowadzając nowe barwy i technologie, aby sprostać coraz bardziej wymagającym oczekiwaniom klientów.
Porsche Paint To Sample Plus
To z kolei bardziej zaawansowana wersja programu, skierowana do klientów, którzy pragną absolutnej unikalności. W ramach tej opcji klienci mogą przesłać własną próbkę koloru, na podstawie której specjaliści Porsche opracowują lakier w pełni dopasowany do ich oczekiwań. Może to być inspiracja zaczerpnięta z dowolnego przedmiotu, takiego jak kawałek tkaniny, biżuteria czy kolor innego przedmiotu. Proces ten jest bardziej czasochłonny, ale gwarantuje absolutną indywidualność.
Można go podzielić na kilka etapów:
Konsultacja z klientem: Klient wybiera kolor z palety lub przesyła inspirację (np. kolor ubrania, biżuterii czy lakieru innego auta). To trafia do Porsche AG w Stuttgarcie.
Tworzenie mieszanki: W laboratoriach Porsche opracowywana jest specjalna formuła lakieru, która jest poddawana wielokrotnym testom pod kątem odporności na czynniki zewnętrzne takie jak światło. Bada się np. jaką powinna być nanoszona warstwa.
Testowanie: Próbki koloru nanoszone są na metalowe panele i oceniane w różnych warunkach oświetleniowych. Na koniec lakier nakładany jest na próbną karoserię. Co ciekawe, jeżeli kolor nie spełni standardów jakości, Porsche pokrywa koszty testów wykonalności.
Aplikacja na samochód: Po akceptacji kolor zostaje naniesiony na karoserię przy użyciu najnowszych technologii.
Koszt zaaplikowania takiego koloru na Porsche jest oczywiście niemały i może kosztować nawet 250 tysięcy złotych.
Osobną kwestią jest też wybór elementów, które można polakierować w wybranym lakierze, bo coraz częściej klienci decydują się na pokrycie nim np. otworów na pasy w fotelach kubełkowych, listew wewnątrz, a niemal standardem stało się już pokrywanie kluczyków.