W sezonie 2019 prywatne zespoły wyścigowe będą mogły skorzystać z nowego Porsche 911 GT3 R (991.2). Auto przeszło sporą ilość zmian, choć nadal bazuje na 911 GT3 RS. Zobaczcie z czego składa się najnowsza broń Porsche.
Do napędu nowego 911 GT3 R służy najnowocześniejszy, 4-litrowy, 6-cylindrowy bokser, w dużej mierze identyczny z silnikiem o wysokich osiągach z seryjnego 911 GT3 RS. Bezpośredni wtrysk paliwa pracujący pod ciśnieniem do 200 barów oraz zmienne fazy rozrządu dla zaworów ssących i wydechowych zapewniają szczególnie efektywne wykorzystanie paliwa. Ponadto, w porównaniu ze swoim poprzednikiem, wolnossąca jednostka oferuje znacznie lepszą charakterystykę i szerszy zakres użytecznych obrotów. Zastosowanie sześciu przepustnic przekłada się na precyzyjniejsze reakcje na gaz. Siła napędowa z zamontowanego z tyłu silnika trafia na 310-milimetrowej szerokości tylne koła za pośrednictwem sekwencyjnej, 6-stopniowej przekładni Porsche ze stałym zazębieniem oraz elektronicznym siłownikiem zmiany biegów, pozwalającym na wyjątkowo szybkie i precyzyjne załączanie przełożeń. Podobnie jak w seryjnych modelach GT kierowca zmienia biegi za pomocą manetek umieszczonych przy kierownicy. Elektrohydrauliczne sterowanie sprzęgła eliminuje potrzebę używania pedału sprzęgła i pomaga w błyskawicznym ruszaniu z miejsca. Typowo dla modelu 911 rozkład masy przyczynia się do uzyskania wyśmienitej przyczepności oraz doskonałej skuteczności hamowania.
Lekkie nadwozie 911 GT3 R wyróżnia się konstrukcją kompozytową z wykorzystaniem stali i aluminium. Dach, przednia pokrywa i owiewka, nadkola, drzwi, sekcje boczne i tylna, a także tylna pokrywa oraz elementy wykończenia wnętrza wyprodukowane zostały z wyjątkowo lekkiego materiału kompozytowego wzmacnianego włóknami węglowymi (CFRP). Wszystkie okna wykonane są z poliwęglanu.
Charakterystyczne otwory wentylacyjne w przednich nadkolach zwiększają siłę docisku przedniej osi. Zastosowanie tylnego skrzydła o wymiarach 1900 mm szerokości i 400 mm głębokości prowadzi do uzyskania równowagi aerodynamicznej. Obwód przednich opon zwiększył się z 650 do 680 milimetrów. W połączeniu z nowym zawieszeniem Porsche z podwójnymi wahaczami poprzecznymi zapewnia to najwyższą skuteczność hamowania i stabilność podczas całego wyścigu.
Również układ hamulcowy 911 GT3 R został poddany dalszym modyfikacjom ? odznacza się teraz zwiększoną sztywnością i precyzyjniejszą kontrolą ABS-u. Z przodu zastosowano 6-tłoczkowe aluminiowe zaciski typu monoblok oraz wentylowane, rowkowane stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 390 mm, a z tyłu ? 4-tłokowe zaciski i tarcze o średnicy 370 mm.
Kolejnym zagadnieniem istotnym dla projektantów nowego 911 GT3 R było bezpieczeństwo. Aby zwiększyć wydajność pit stopów, 120-litrowy zbiornik paliwa FT3 można napełnić z lewej lub z prawej strony, w zależności od układu toru. Drzwi i boczne okna można zdemontować. Nowy kubełkowy fotel zapewnia kierowcom jeszcze lepszą ochronę w razie kolizji. Siedzenia są teraz przykręcane w sześciu miejscach. W połączeniu z układem regulacji zestawu pedałów zoptymalizowano środek ciężkości kierowcy, zapewniając wyższy poziom bezpieczeństwa w razie uderzenia. Ponadto kierowcę chroni umieszczone w drzwiach wzmocnienie z aluminium, kevlaru i włókien węglowych oraz pochłaniająca energię pianka z tworzywa sztucznego.
Kokpit samochodu został przeprojektowany. Wszystkie elementy sterujące dopasowano do potrzeb kierowcy. Po raz pierwszy wyposażenie 911 GT3 R obejmuje klimatyzację, która zapewnia idealne schładzanie wnętrza, a dzięki bezpośredniemu połączeniu z siedzeniem i kaskiem umożliwia szczególnie wydajne chłodzenie kierowcy ? co pomaga w utrzymaniu koncentracji i stałych osiągów podczas wyścigu.
Nowe Porsche 911 GT3 R można już zamawiać w cenie 459 000 euro plus lokalny VAT. Dostawy samochodu rozpoczną się w grudniu 2018 r. Do momentu ostatecznego zatwierdzenia przez FIA wszystkie szczegóły techniczne i dane są tymczasowe.
* W zależności od zwężki/balansu wydajności (BoP) moc silnika może być niższa.
Opis techniczny Porsche 911 GT3 R (991.2)
Silnik
? Chłodzony cieczą, 6-cylindrowy bokser (montowany z tyłu)
? 4000 cm3; skok: 81,5 mm; średnica: 102 mm
? Moc: ponad 404 kW (550 KM) bez ograniczników, rzeczywista moc zależna od FIA BoP (zwężka)
? Koło zamachowe jednomasowe
? Cztery zawory na cylinder
? Bezpośredni wtrysk paliwa
? Paliwo: benzyna bezołowiowa typu super, do E20 (minimum 98 oktanów)
? Układ smarowania z suchą miską olejową
? Elektroniczny układ zarządzania silnikiem BOSCH MS 6.4 ze zintegrowaną akwizycją danych (pamięć podstawowa 1 GB, maks. 100 dowolnie wybieranych kanałów)
? Wyścigowy układ wydechowy (dostępne są wyścigowy katalizator oraz lokalne typy tłumika wstępnego)
? Sześć elektronicznie sterowanych przepustnic
Przekładnia
? Sekwencyjna sześciostopniowa skrzynia biegów Porsche ze stale zazębionymi kołami
? Mechaniczna szpera z zewnętrzną regulacją wstępnego obciążenia
? Wyścigowe sprzęgło
? Manetki z elektronicznym siłownikiem programatora
Nadwozie/karoseria
? Lekkie nadwozie o inteligentnej konstrukcji z aluminium i stali
? Wspawana klatka bezpieczeństwa, zgodna z przepisami FIA
? Demontowalny luk ewakuacyjny w dachu, zgodny z najnowszymi przepisami FIA
? Punkty holowania
? Lekka karoseria:
o Wykonane z CFRP drzwi z wyścigowymi lusterkami
o Wykonana z CFRP tylna pokrywa z zatrzaskami do szybkiego demontażu
o Wykonane z CFRP tylne skrzydło, regulowane
o Wykonana z CFRP przednia owiewka i kanały powietrza
o Wykonana z CFRP tylna owiewka
o Szyby z poliwęglanu (w drzwiach ? demontowalne)
? Zmodyfikowany kokpit 911:
o Wykończenie wnętrza z CFRP
o Ergonomiczna, wyprofilowana z myślą o kierowcy konsola środkowa z cyfrowym panelem wielodotykowym
o Wielofunkcyjna kierownica wyścigowa z szybkozłączem i manetkami zmiany biegów
? Kubełkowe siedzenie wyścigowe, zgodne ze standardem FIA 8862/2009:
o Sześciopunktowe mocowanie śrubowe
o Zintegrowany układ klimatyzacji
? Sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa
? 120-litrowy zbiornik paliwa FT3 z zaworem bezpieczeństwa odcinającym paliwo, zgodnie z przepisami FIA, oraz dwustronny wlew (prawa/lewa strona)
? Pneumatyczny podnośnik (czteropunktowy)
Zawieszenie
Oś przednia
? Przednia oś z podwójnymi wahaczami poprzecznymi
? Kute aluminiowe wahacze
o Zoptymalizowana sztywność
o Wzmocnione łożyska przegubowe
? Piasty kół z mocowaniem centralną śrubą
? Wyścigowy tłumik drgań, regulowany w czterech kierunkach
? Stabilizator regulowany za pomocą zmiany pozycji ramienia
? Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
? Zmiana konfiguracji bez nowego ustawienia, za pomocą systemu podkładek
Tylna oś
? Tylna oś wielowahaczowa
? Wahacze aluminiowe, zoptymalizowana sztywność, wzmocnione łożyska przegubowe
? Piasty kół z mocowaniem centralną śrubą
? Wyścigowy tłumik drgań, regulowany w 4 kierunkach
? Aluminiowe mocowania
? Stabilizator regulowany za pomocą zmiany pozycji ramienia
? Zmiana konfiguracji bez nowego ustawienia, za pomocą systemu podkładek
Układ hamulcowy
? Dwa oddzielne obwody hamulcowe dla osi przedniej i tylnej, regulowane przez kierowcę za pomocą paska balansu
Oś przednia
? Sześciotłoczkowy, aluminiowy zacisk hamulcowy typu monoblok
? Stalowe tarcze hamulcowe, wieloczęściowe, wentylowane, D = 390 mm
? Wyścigowe klocki hamulcowe
? Kanały chłodzące o podwójnym przepływie
Tylna oś
? Czterotłoczkowy, aluminiowy zacisk hamulcowy typu monoblok
? Stalowe tarcze hamulcowe, wieloczęściowe, wentylowane, D = 370 mm
? Wyścigowe klocki hamulcowe
? Kanały chłodzące o podwójnym przepływie
Obręcze/opony
Oś przednia
? Jednoczęściowe felgi BBS z lekkich stopów, zgodne ze specyfikacją Porsche, 12,5 J x 18
? Opony transportowe Michelin; wymiar opony: 300/680-18
Tylna oś
? Jednoczęściowe felgi BBS z lekkich stopów, zgodne ze specyfikacją Porsche, 13 J x 18
? Opony transportowe Michelin; wymiar opony: 310/710-18
Elektryka
? Kolorowy wyświetlacz COSWORTH CDU
? Rejestrator COSWORTH (CLU; 6 GB pamięci)
? System zarządzania energią COSWORTH IPS48 MK2
? Kontrola trakcji Porsche Motorsport PMTC
? System gaśniczy (czynnik: gaz)
? Akumulator 12 V, 60 Ah (litowo-jonowy/LiFePo), ochrona przed wyciekami, montowany w przestrzeni na nogi pasażera
? Wielofunkcyjna kierownica sportowa z CFRP z szybkozłączem
? Cyfrowy panel wielodotykowy
? Regulator alternatora BOSCH LIN 175A
? Wyścigowy ABS BOSCH, generacja V
? Jednoramienna wycieraczka z bezpośrednim napędem
? Opcjonalna integracja BOSCH CAS (przygotowana do wyścigów)
? Reflektory główne LED
? Lampy tylne i przeciwdeszczowe LED
Opcje (instalacja fabryczna)
? Zestaw IMSA
o Wzmocnienia listwowe przedniej szyby
o Wzmocnienia listwowe tylnej szyby
? Pakiet czujników
? Zestaw FIA dla wyścigów długodystansowych
o Dwa dodatkowe światła LED w przedniej owiewce
o Wentylator sprzęgła
o Niskopasmowa telemetria GSM (R+)
? Wyścigowy katalizator (zależnie od przepisów)
? Podgrzewana szyba przednia
Opcje posprzedażne
? Opcja 1
o Rozszerzenie kanału dla szczegółowego zapisu danych silnika, najszybsza częstotliwość zapisu: 1000 Hz
? Opcja 2
o Kopiowanie danych silnika z pamięci wewnętrznej na zewnętrzną pamięć USB
Więcej opcji
? Przedni tłumik
? System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)
? Oświetlenie kokpitu
? Podświetlenie numeru startowego
? Dwa dodatkowe reflektory LED
Masy/wymiary
? Masa całkowita: do ustalenia (zależna od BoP)
? Długość całkowita: 4629 mm
? Szerokość całkowita przedniej osi: 1975 mm
? Szerokość całkowita tylnej osi: 2002 mm
? Rozstaw osi: 2459 mm
Kolor:
? Nadwozie pokryte lakierem wodorozcieńczalnym: biały odcień C9A
? Wnętrze: biały podkład z lakierem bezbarwnym
? Części karoserii z wykończeniem z surowego karbonu (przednia i tylna owiewka, przednia i tylna pokrywa, drzwi, nadkola, tylne skrzydło)
Cena pojazdu
459 000 euro plus VAT