W maju z fabryki Porsche w Zuffenhausen wyjechało milionowe Porsche 911. Jak wiadomo około 70% „jedenastek” nadal jeździ po drogach całego świata. Zastanawialiście się kiedyś których jest więcej?

Oczywiście nie wiadomo dokładnie ile egzemplarzy każdej generacji przetrwało do dzisiaj, ale z danych opublikowanych przez Porsche można dowiedzieć się ile egzemplarzy każdej generacji zostało w ogóle wyprodukowanych. Otóż pierwsze 911 produkowane w latach 1964-1973 powstało w 111 995 sztukach. Jego następca (tzw. G-Model) składany był przez 16 lat i ostatecznie na rynek trafiło 198 496 egzemplarzy, co czyni go drugim najpopularniejszym 911 w historii. Kolejna generacja (964) powstająca od 1989 do 1993 roku jest za to najrzadsza. Tylko 63 762 egzemplarzy opuściło bramy fabryki. Ostatnie chłodzone powietrzem 911 (993), produkowane do 1998 roku, nie sprzedawało się o wiele lepiej – 68 881 sztuk.

Porsche 911 Carrera (996)

Porsche 911 Carrera (996)

Jak wiadomo przez spadającą sprzedaż Porsche podjęło radykalne kroki i mocno zmodernizowało 911. Pierwsza generacja (996) z nową linią nadwozia i chłodzonym wodą silnikiem pojawiła się na rynku w 1998 roku i sprzedając się w 175 262 egzemplarzach pozwoliła modelowi odbić się od dna. Później było już tylko lepiej, bo 997, które produkowane było od 2005 do 2012 roku trafiło do salonów w liczbie 213 004 sztuk. Obecna generacja 991 kontynuuje dobry trend, bo już sprzedano jej ponad 169 000.

Co poza historią kondycji modelu 911 pokazują te liczby? Otóż okazuje się, że produkowanych dłużej, bo przez 34 lata wiatraków jest na drogach na pewno mniej, bo mniej ich też wyprodukowano – 443 134 egzemplarzy. Chłodzone wodą generacje 911 powstające od 19 lat trafiły do klientów w liczbie 556 866 sztuk. Pytanie czy jednak większa ich liczba nie została zniszczona w wypadkach drogowych, bo więcej egzemplarzy to statystycznie większe prawdopodobieństwo nieplanowych zdarzeń. Mamy wrażenie, że mimo mniejszej ilości wyprodukowanych klasycznych 911, w przeciwieństwie do młodszych modeli, większość z nich przetrwa próbę czasu w rękach kolekcjonerów. Jednak każde 911 jest legendą motoryzacji dlatego szanujmy każdy egzemplarz.

Autor: PS | Zdjęcia: Porsche, Porscheblog.pl