?Dziewięćset siedemnastki? to niejako klejnoty rodowe marki Porsche. Dokładnie rzecz biorąc 59 klejnotów w różnych wersjach. Dlatego za każdym razem kiedy któryś z egzemplarzy trafia na sprzedaż jest to nie lada wydarzenie w światku kolekcjonerów i miłośników klasycznych Porsche.

Tym razem na aukcji organizowanej przez dom aukcyjny Gooding & Company w Pebble Beach wystawiony zostanie egzemplarz o niezwykłej historii. Samochód o oznaczeniu nadwozia 917-024 nigdy nie brał udziału w żadnym wyścigu. Pierwotnie auto o tym numerze nadwozia powstało w 1969 roku i było wykorzystywane podczas intensywnych testów nowej konstrukcji jaką wtedy był model 917 na torach Nu?rburgring, Hockenheim, Weissach, oraz w Zeltweg i wkrótce potem auto zezłomowano. Numer nadwozia 024 powrócił gdy Porsche potrzebowało stworzyć auto testowe dla wersji ?Kurzheck?. Zgodnie z założeniem auto zaliczyło testy przed wyścigiem Le Mans w 1970 roku, podczas których samochód był wykorzystywany przez załogę kierowców w składzie Brian Redman oraz Mike Hailwood. Mimo, iż Redman uzyskał podczas testów najlepszy czas, auto nie zostało później wykorzystane w wyścigu. Wzięło jeszcze udział w testach na Nurbugringu oraz Ehra-Lessien. 25 czerwca 1970 roku „siedemnastka” został kupiona przez szwajcarskiego kierowcę fabrycznego Porsche ? Jo Sifferta. Popularny ?Seppi? nie startował autem w zawodach, a wręcz przeciwnie użytkował auto w celach stricte prywatnych. Znane jest zdjęcie na którym widać jak Jo jedzie swoim 917 na przyjęcie urodzinowe.

W 1971 roku Siffert udostępnił swoje 917 firmie Steve?a McQueena  ?Solar Productions? na potrzeby produkcji filmu ?Le Mans?. Było to jedno z trzech 917, które  wykorzystano podczas powstawania kultowego obrazu ? pozostałe dwa pożyczono z zespołu JWA oraz bezpośrednio od Porsche. Auto wykorzystywano zarówno w charakterze narzędzia operatorskiego do nagrywania dynamicznych sekwencji oraz jako auta występującego w filmie, kiedy było prowadzone przez samego Steve?a McQueena (choć w rzeczywistości, z uwagi na obostrzenia firmy ubezpieczeniowej, McQueen nie dostał pozwolenia na prowadzenie aut wyścigowych podczas kręcenia filmu, więc jego dublerem został kierowca fabryczny Porsche Herbert Linge). Do dziś na samochodzie widoczne są ślady po montażu specjalnych wsporników pod kamery filmowe (sposób montażu widoczny na zdjęciach w galerii). W filmie auto wystąpiło z numerem 22. Po nakręceniu filmu 917-024 wróciło w ręce Jo Sifferta, który niestety niedługo potem zginął w wypadku podczas wyścigu F1 na torze Brands Hatch. To właśnie ten egzemplarz Porsche 917 prowadził kondukt żałobny podczas pogrzebu Sifferta. Po śmierci ?Seppiego? auto pozostało do 1978 roku w Fryburgu, kiedy to przeszło w ręce francuskiego kolekcjonera Pierra Prieura. Przez ponad 20 lat słucha o 917-024 zaginął, aż do 2001 roku kiedy odnaleziono je w magazynie na przedmieściach Paryża. Można powiedzieć, iż był to jeden z bardziej niezwykłych ?barn finds? w historii, a na dodatek Porsche było zachowane w praktycznie niezmienionym stanie od czasów gdy właścicielem był Jo Siffert, pomijając brak silnika, który prawdopodobnie był wypożyczony przez Porsche i po śmierci Sifferta wrócił do producenta. Brak ten szybko uzupełniono kupując silnik od amerykańskiego kolekcjonera. Pod opieką warsztatu Modena Motorsport auto przeszło inspekcję, która została dokładnie udokumentowana, wliczając w to skanowanie ramy, czy prześwietlanie magnezowych felg za pomocą tomografu komputerowego (!), co można zobaczyć na poniższym filmie.

Ostateczne prace związane z odrestaurowaniem 917-024 przeprowadzono w szwajcarskim Graber Sportgarage. W pracach uczestniczył m.in. wieloletni inżynier Porsche ? Walter Näher. Warto wspomnieć, że to właśnie Näher jest autorem ?biblii? o 917-stkach, czyli blisko 600-stronnicowego kompendium ?Porsche 917, Archive and Works Catalogue 1968?1975?, więc trudno o większy autorytet w tej dziedzinie.  Efekt prac jest oszałamiający i teraz 917-024 prezentuje się jak na gwiazdę filmową przystało. Aukcja odbędzie się już w najbliższą niedzielę (20 sierpnia). Przewidywana cena to 13-16 mln $.

[UPDATE] 19.08.2017

Auto zostało sprzedane na aukcji za kwotę 14 080 000 $

Autor: ML | Zdjęcia: robbreport.com.au; thechicaneblog.com