Od ponad 70 lat marka Porsche jest synonimem konstrukcji samochodu sportowego najwyższej klasy. Pierwszy pojazd, który nosił nazwę ?Porsche?, zarejestrowano 8 czerwca 1948 r. ? był to model 356 ?No.1? Roadster. Właśnie tego dnia narodziła się marka Porsche. Typ 356 zamienił marzenie Ferry’ego Porsche o aucie sportowym w rzeczywistość.

Porsche będzie świętować swój jubileuszowy rok, organizując licznie wydarzenia na całym świecie. 3 lutego w Petersen Automotive Museum w Los Angeles ruszy wystawa ?The Porsche Effect?. W Niemczech od 20 do 31 marca potrwa pierwsza wystawa pt. ?70 lat sportowego samochodu Porsche?, odbywająca się w DRIVE Volkswagen Group Forum w Berlinie. Także Porsche Museum zorganizuje specjalne imprezy z okazji rocznicy. 9 czerwca zostanie tam otwarta specjalna, kompleksowa ekspozycja. Tego samego dnia producent zaprosi miłośników sportowych aut na wydarzenie ?Sports Car Together Day?, odbywające się we wszystkich placówkach Porsche na świecie. Przez weekend 16-17 czerwca pracownicy, mieszkańcy Zuffenhausen i potencjalni klienci będą mogli wziąć udział w publicznych obchodach urodzin marki na terenie Porsche Museum w Stuttgarcie. Jubileuszowych akcentów nie zabraknie także na tegorocznym Festiwalu Prędkości, odbywającym się od 12 do 15 czerwca na torze wyścigowym w brytyjskim Goodwood, oraz podczas kalifornijskiego Rennsport Reunion (27-30 września). Uroczystości zakończą się 13 października wydarzeniem ?Sound Night?, organizowanym po raz pierwszy na Porsche Arena w Stuttgarcie. Więcej informacji można znaleźć na stronach Porsche.

Historia marki Porsche rozpoczyna się w 1948 r., jednak fundamentem producenta sportowych aut jest życiowe dzieło profesora Ferdinanda Porsche ? dzieło, które kontynuował jego syn Ferry. Ferdinand Porsche opracowywał innowacje dla przemysłu motoryzacyjnego już u progu ubiegłego stulecia. W 1900 r. zbudował samochód elektryczny napędzany silnikami w piastach kół, znany jako Lohner Porsche. Na jego bazie powstał pierwszy na świecie pojazd osobowy z napędem na obie osie. W tym samym roku konstruktor stworzył wzorzec dla pojazdów hybrydowych i zaprojektował napęd benzynowo-elektryczny. W 1931 r. założył własne biuro projektowe. Jego koncepcję samochodu sportowego pod nazwą Porsche demonstrował ?Berlin-Rome Car?, pokazany w 1939 r. Marzenie Ferdinanda Porsche ziścił jednak dopiero jego syn Ferry, prezentując w 1948 r. Typ 356.

Przełomowym samochodem był dla Porsche następca 356 ? model 911, który zaprojektował syn Ferry’ego, Ferdinand Alexander. To 911 zapewniło firmie pozycję jednego z czołowych producentów samochodów sportowych na świecie, zarówno od strony techniki, jak i stylistyki. Zaprezentowane szerokiej publiczności po raz pierwszy w 1963 r., do dzisiaj powstało w liczbie ponad miliona egzemplarzy. ?Chociaż w kolejnych dekadach 911 była systematycznie rozwijana i po wielokroć udoskonalana dzięki stosowaniu nowych, innowacyjnych rozwiązań, żaden inny samochód nie zdołał zachować swojej pierwotnej istoty w takim stopniu co ona? ? mówi Blume. ?Wszystkie modele Porsche muszą być projektowane w oparciu o ten sportowy samochód, teraz i w przyszłości. Jako trzon naszej marki, 911 stała się sportowym autem marzeń, zdobywając liczne serca entuzjastów motoryzacji na całym świecie”.

?Tradycja zobowiązuje. Bez naszej tradycji, bez naszych fundamentalnych wartości nie bylibyśmy tu, gdzie dzisiaj jesteśmy? ? wyjaśnił Blume. ?Również w przyszłości planujemy utrzymać standard technicznej doskonałości ustanowiony przez Ferry’ego Porsche. Inteligentna, dynamiczna mobilność ma przed sobą wspaniałe perspektywy. A my mamy solidne kwalifikacje technologiczne, kreatywnych pracowników i wyjątkowego ducha zespołu. Mamy wszystko, czego potrzeba, by marka Porsche nadal budziła fascynację ? nawet za kolejne 70 lat?.

Autor: PS/Porsche | Zdjęcia: Porsche